Povilas ŠALTENIS
  Kitos pavardės, slapyvardžiai: Paul J. Saltanis
Gimimo data: 1912-05-12
Gimimo vietovė: Pitsburgas (Pensilvanijos valstija, JAV)

Trumpai:
Aviatorius, lakūnas, visuomenininkas

2013-08-03   |   Spausdinti

Tėvai: Adomas Šaltenis (1872–1934) – emigrantas JAV, angliakasys, paskui žemdirbys, ir Zofija Šimkūnaitė-Šaltenienė iš Abromiškio – emigrantė JAV, paskui žemdirbė. Augo penkių vaikų šeimoje, broliai: Jonas Šaltenis (1909 – apie 1943) – žuvo Antrojo pasaulinio karo metais, Bronius Šaltenis, Antanas Šaltenis – žuvo JAV, sesuo Emilija Šaltenytė-Tutkienė (1914–?) – žemdirbė ūkininkė. Giminaitis (motinos sesers anūkas) Juozas Virbickas (1939–2006) – mokslininkas biologas ichtiologas.

1914 m. rudenį su tėvais grįžo į tėvo gimtinę, augo Peslių kaime (Anykščių r.). Gyvendamas Lietuvoje, jis dalyvavo skautų veikloje.

1929 m. P. Šaltenis savarankiškai išvyko į JAV, dirbo įvairius darbus, baigė gimnaziją, paskui studijavo universitete, bet pritrūkęs lėšų studijų nebaigė.

Jis baigė lakūnų mokyklą, paskui įgijo piloto instruktoriaus kvalifikaciją ir 1935–1936 m. buvo JAV lietuvių S. Dariaus ir S. Girėno aeroklubo Brukline (Brooklyn, Niujorko valstija) instruktorius, nemokamai mokė jaunus lietuvius emigrantus pilotuoti lėktuvą, paruošė 12 aviatorių. Nuo 1936 m. jis vadovavo šiam aeroklubui, organizavo jo komercinę veiklą – daugiausia tolimus užsakomuosius skrydžius ir taip finansavo lietuvių pilotų paruošimą. 1935-1938 m. dirbdamas instruktoriumi, jis išgarsėjo kaip geriausias pradinio apmokymo specialistas Amerikoje.

Surinkęs 1650 JAV dolerių aukų, P. Šaltenis nupirko sportinį "Taylor Aircraft Corporation" gamybos lėktuvą "Cub", skirtą Lietuvos jaunimui, norinčiam mokytis skraidyti, ir padovanojo jį Lietuvos šaulių sąjungos Kauno aviacijos būriui. 1938 m. vasarą lėktuvas buvo atplukdytas iš Niujorko į Klaipėdą, o 1938 m. rugpjūčio 12 d. šį lėktuvą P. Šaltenis iš Klaipėdos pats atskraidino į Kauno aerodromą.

1938 m. rugsėjo 21 d. šiuo lėktuvu, kuris gavo "Sakalo" vardą, P. Šaltenis buvo atskridęs į tėviškę, nusileido Vėjeliškių kaimo laukuose. Tai buvo pirmasis aviacijos istorijoje lėktuvo, kurį pilotavo anykštėnas, skrydis į Anykščius su nutūpimu. Jis taip pat skrido į Panėvėžį, Šiaulius, Klaipėdą, Palangą ir Nidą, aplankė net ir Lenkijos okupuotą Vilnių, visur pristatydamas Lietuvos oreivystės perspektyvas.

1938 m. rudenį grįžęs į JAV, P. Šaltenis 1938-1940 m. buvo Dervendo (Derwend) skraidymo mokyklos instruktorius, 1940-1941 m. – šios mokyklos vyriausiasis instruktorius ir skraidymo egzaminatorius.

1941 m. jis įgijo CAA aklojo skraidymo piloto liudijimą ir pagarsėjo kaip aklojo skraidymo sunkiaisiais lėktuvais instruktorius. 1941-1948 m., iki gyvenimo pabaigos, P. Šaltenis dirbo aviacijos kompanijoje "Easter Air Lines", buvo sunkiųjų lėktuvų aklojo skraidymo instruktorius, pilotavo keleivinius lėktuvus kaip antrasis ir kaip pirmasis pilotas. Antrojo pasaulinio karo metais jis treniravo karo pilotus, buvo kapitonas.

Per 13 metų kaip profesionalus pilotas jis skraidė 5111 valandų (kitų šaltinių duomenimis – 7406 valandas), pilotavo keleivinius lėktuvus JAV ir Pietų Amerikos reisuose, buvo pripažintas vienu geriausių JAV pilotų.

Laisvalaikiu mėgo medžioklę ir žvejybą, ilsėdavosi gamtoje, studijuodavo aviacijos srities literatūrą.

Vedė 1941 m., žmona Birutė Klimaitė-Bertha Klim-Saltanis (1914-2005) – dainininkė. Vaikai: Paulette Saltanis-Silveri (g. 1942 m.) ir Paul Saltanis (g. 1945 m.) – verslininkas.

Mirė 1948 m. sausio 13 d. – žuvo aviakatastrofoje kartu su kitais trimis lakūnais, jo pilotuojamam lėktuvui DC-3 nukritus ir sudužus prie Oxon Hillo, netoli Potomaco upės (Merilando valstija, JAV). Palaidotas Westburio (Niujorko valstija, JAV) Holy Roodo kapinėse-memoriale.

Išsami P. Šaltenio biografija pateikta Jono Dovydaičio knygoje "Sparnuoti vyrukai. Lakūnų portretai" (1986 m.).